Walnoten Power! :)

De belangrijkste bouwstenen van walnoten die ons lichaam gezond houden zijn de omega-3 vetzuren, vezels en antioxidanten. Om optimaal te kunnen profiteren van deze goede stoffen, kun je de walnoten het best in de dop kopen en bewaren. Dit doe ik eigenlijk nooit, ten eerste omdat ik gewoon te lui ben om de walnoten te kraken en ten tweede….. Als ik walnoten ga kraken vliegen de doppen door heel het huis, walnoten kraken is een vak apart. Hier heb ik niet voor geleerd (haha). Wie weet in de toekomst.

Walnoten blijken in ieder geval goed te zijn voor je gezondheid, dat willen wij natuurlijk allemaal horen. Walnoten zijn een bron van energie en eiwitten, daarnaast bevatten ze ook veel vetten. Gelukkig wel de goede vetten! Helaas door de hoge caloriegehalte, slaan mensen vaak de walnoten af. Dit is helemaal niet nodig, want door het eten van maximaal 1 handje walnoten per dag haal je al het maximale eruit. Ik geloof niet dat we daarvan dik worden toch?! ;)

Eet ik nu zelf elke dag noten? Hmmm nee, maar dit zou ik zeker wel meer moeten doen. Ik ben eigenlijk niet zo’n fan van noten, wel vind ik ze lekker in een smoothie. Verassend he! :)

Walnoten Smoothie
200 ml kokosmelk
100 ml water
2 kleine bananen
Handje walnoten

Zoals jullie op de foto hieronder kunnen zien ben ik eerst mijn walnoten wezen malen in een koffiemolen. Mijn koffiemolen heb ik bij de Blokker vandaan (echt een aanwinst). Ik maal de walnoten fijn omdat ik het vreselijk vind om allemaal kleine harde stukjes in mijn smoothie te hebben. Als je hier mee klaar bent kan je alle ingrediënten in de blender stoppen. Zet hem aan en klaar ben je. Als je het water weglaat, kan je het als een toetje opeten het heeft dan de dikte van yoghurt. Nu was mijn bedoeling om hier 2 smoothie glazen uit te halen, met mijn glazen is dit niet mogelijk. Waardoor ik dus een heel glas vol had en mijn vriend een klein beetje. Verschil moet er zijn natuurlijk. ;) Het is erg lekker om nog wat walnoten in je smoothie te doen, ik heb hier van genoten.

IMG_0539IMG_0543

Voor de niet kokos drinkers kan je de kokosmelk vervangen door ander soort melk, yoghurt of water, begin met 200 ml en kijk wat jij het lekkerst vind. Wil je een toetje ervan maken voeg dan 200 ml yoghurt en 100 ml melk erdoorheen. Enjoy!

6 thoughts on “Walnoten Power! :)

  1. Wow. Jij kan echt mooi schrijven Manon! En smoothies maken!
    Walnoten zijn ook heel goed voor je hersens, ze lijken er zelfs op als je ernaar kijkt… Smoothies kan je het best heel langzaam drinken, eigenlijk met een klein lepeltje eten en goed speeksel aanmaken (als dat al niet vanzelf gaat vanwege het kwijlen der lekkerheid hihihi) Omdat er zoveel voedingswaarde inzit heeft je maag anders misschien moeite om te verteren…

    • He Judith wat leuk dat je reageert. Jij bent ook echt een voorbeeld voor mij geweest als het om gezonde voeding gaat :). Super dat je er nog een tip bij hebt gezet, ik ben altijd al een trage drinker geweest dus zag het als vanzelfsprekend. Oeps :)

    • Ik mag helaas geen soja hebben, krijg daar ook hele erge buikkrampen van. Vandaar dat ik er bij vermeld dat je de smoothies ook met ander melk kan maken :)

  2. Deze is erg lekker. Heb hem niet met kokosmelk gemaakt, omdat mijn man dat niet lust. Maar met melk is hij erg lekker.

Geef een reactie

