Mango in het zonnetje

Brrrr.. Koud is het he?! ‘T is weer geen weer.
Nu vind ik dat elke dag zo zijn charmes heeft wat het weer betreft,
maar toch word ik erg moe van dat eindeloze gekwakkel. Is de lente al eens inzicht? De zomer mag ook? :)

Aangezien het weer toch wel doet wat hij wilt en ik geen zin heb om te wachten op het zonnetje, haal ik het zonnetje maar in huis. De mango! Als je nu de mango schilt en er stralen bij denkt, dan vind ik persoonlijk dat de mango prima door kan als het zonnetje in huis. Zet daarbij de kachel aan en je zult het verschil niet voelen haha.

Deze kleurrijke vrucht is zoet van smaak en ook nog eens supergezond. Boeddha zou slapend onder een mangoboom aan zijn wijsheid zijn gekomen. Misschien ook maar een mangoboom aanschaffen :)

VOL MET GELUK! In een mango zit veel tryptofaan, dit is de voorloper van serotonine. Beide worden ook wel gelukshormonen genoemd. Mango is rijk aan Vitamie A, E en Selenium welke beschermen tegen hart- en vaatziekten. Ze bevatten van alle fruitsoorten het hoogste vitamine A gehalte. Ze zijn net zo rijk aan vitamine C als citroenen.

Voor zwangere vrouwen is het verstandig om regelmatig een mango te eten, liefst zelfs dagelijks. De calcium en het magnesium dat in de mango zit helpt spieren ontspannen en stress voorkomen.

Voor deze smoothie heb je maar 3 ingrediënten nodig: IMG_0725
1 verse mango
Halve verse ananas
250 ml water

Optioneel: 10 ijsblokjes

Begin met het snijden van de mango, zorg dat je de mango in kleine stukjes snijd voordat je het in de blender doet. Gelukt? Top, doe de mango nu in de blender :)

Pak nu de ananas en snijd deze door de helft, de andere helft leg je even aan de kant. Ook voor de ananas geld dat dit in kleine stukje gesneden moet. Het voordeel van het fruit snijden in kleine stukjes is dat de blender dan minder moeite hoeft te doen om alles te blenden en je dus eerder kunt genieten van je smoothie.

Voeg de ananas en de 250 ml water bij de mango en blend alles door elkaar voor zo’n 30 sec op volle toeren. Na de 30 sec stop je de blender en voeg je hierbij (hoeft niet) 10 ijsblokjes toe en zet je de blender weer aan voor 30 seconden op volle toeren. Je zult zien dat je een kan vol smoothie hebt gemaakt, lekker toch? Schenk wat je over hebt in een glazen kan en zet het in de koelkast, deze smoothie is zo lekker als hij koud is :) Enjoy.

  • Ik vind het echt een must om de mango en de ananas vers in huis te hebben, ik heb ze wel eens als diepvries fruit gekocht maar de smaak is dan echt minder. Bovendien kan je het fruit wat je over houd prima zelf invriezen, zonder dat het zijn smaak verliest. Ideaal en een stuk goedkoper
  • 250 ml water kan je ook vervangen door kokos-soja-amandel-koemelk etc, sap, yoghurt, kokoswater.
  • LET OP! Mango kan in combinatie met melkproducten allergische reacties oproepen.

Ananas invriezen
IMG_0724De overige helft van de ananas kan je prima zelf invriezen. Snijd de ananas in kleine stukjes en leg deze vervolgens op een snijplank. Zorg dat alle stukjes los van elkaar liggen (zie foto).

Leg de snijplank samen de ananas wat erop ligt in de vriezer. Kijk ongeveer 1 uur later weer even bij de ananas, als ze een beetje hard zijn kan je ze omdraaien (ivm vast plakken aan je snijplank).

Wacht weer voor ongeveer 1 uurtje, duik je vriezer weer in, pak je snijplank met de ananas erop en doe de ananas in een bakje wat in de vriezer mag of in een diepvrieszakje. Ik gebruik zelf altijd diepvrieszakjes, zo heb ik meer ruimte in mijn vriezer.

4 thoughts on “Mango in het zonnetje

  1. Ik ga ‘m binnenkort maken, lijkt mij erg lekker !!
    ( Btw; had je dit niet een jaar eerder kunnen bedenken, had mij misschien wat stress gescheeld haha! ;) )

Geef een reactie

