Geroosterde noten en zaden

Vandaag heb ik voor het eerst een mengsel gemaakt van geroosterde noten en zaden. Het lijkt wel een beetje op cruesli, muesli of hoe je het ook noemen wilt. Ik ben erg blij met het resultaat :)

Vroeger was ik toch wel erg gek op cruesli, nog net niet verliefd. Helaas kon ik de cruesli altijd erg slecht verdragen ivm de tarwevlokken/zemelen die erin zijn verwerkt. Op een gegeven moment ben ik ook maar gestopt met het eten van cruesli. Nu ik volop met voeding bezig ben en er zelfs over aan het leren werd het tijd om mijn eigen cruesli te maken. Want een goed ontbijt is belangrijk, een brandstof voor je hersenen waardoor je beter kan concentreren.

Geroosterde noten en zaden brengt je stofwisseling en spijsvertering mooi op gang en het geeft je geen opgeblazen gevoel. Zo begin je de dag gezond en energiek :) Lekker om te eten met bijv. yoghurt, kwark of in je smoothies. Of gewoon als snack (1 a 2 handjes), ipv van koek en/of snoep.

Iedereen kan dit maken, je kunt zelfs vele kant op met het zelf maken van je eigen cruesli. Meerdere soorten noten, gedroogd fruit, zoetstof etc. Alles kan en mag. Wees creatief en leef je uit, geniet nooit met mate!

Geroosterde noten en zadenIMG_0810
200 gr amandelen
200 gr hazelnoot

100 gr kokosrasp
50 gr sesamzaad
400 gr havermout
80 gr pinda’s ongezout

8 el (biologisch troebel) appelsap
4 el kokosolie
3 el kaneel
5 el vloeibaar honing (koudgeslingerd)

Verwarm de oven voor op 180 graden.

De amandelen, hazelnoten en de pinda’s hak je grof, dit kan met een keukenmachine. De stukken die heel bleven heb ik heel braaf met een schilmesje door midden gesneden (hoeft niet natuurlijk). Ben je hier klaar mee dan doe je alles in een grote kom, ik heb hier zo’n simpel plastic beslagkom ding voor gebruikt. Ook stop je hierbij de havermout, sesamzaad en de kokos. Roer alles goed door met een lepel.

Als je vind dat je klaar bent voeg je de appelsap, kokosolie, kaneel en de honing erbij en roer je nogmaals net zolang totdat alles goed door elkaar gehusseld is.

En dan.. Ik heb hier 2 bakplaten voor nodig gehad, een kleine en een grote. Kijk wat je in huis hebt en gebruik dat. Bekleed je bakplaten met bakpapier en doe de cruesli hier in. Zet in de oven en rooster voor ongeveer 20 a 30 minuten. Vergeet niet om de 6 a 8 minuten even te roeren, zo zorg je ervoor dat alles goed geroosterd word. Laat het niet te donker worden, ieder oven is anders dus let goed op. Is de tijd om, zet je bakplaten dan op het aanrecht of fornuis en laat het goed afkoelen voordat je het in je bewaarpot doet.

Bewaar het liefst in luchtdichte potten dan kan je het zo 2 a 3 weken bewaren.
Als de cruesli afgekoeld is kan je er nog voor kiezen om er bijvoorbeeld gedroogd fruit (of iets anders) bij te voegen.

IMG_0811IMG_0812

Geef een reactie

