Vitamine B2

Vitamine B2 ook wel “Riboflavine” genoemd, valt onder de wateroplosbare vitamines. Vitamine B2 zorgt voor een juiste instandhouding van het zenuwstelsel en zorgt voor een juiste spijsvertering in ons lichaam.

Bronnen Vitamine B2
Belangrijke bronnen van vitamine B2 zijn melk, melkproducten, vlees(waren),
groenten (broccoli, asperges, spinazie) bananen en graanproducten.

Een portie broccolie van 150 gram bevat ongeveer 20% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vitamine B2. Kook daarom groenten met deze vitamine in weinig water en snijd de stukken niet te klein.

Tekort
Een tekort aan vitamine B2 kan leiden tot ontstekingen van de opperhuid (de buitsenste laag van de huid) op de grens met slijmvlies, zoals bij de lippen en vooral bij de mondhoeken. Ook kan een tekort aan deze vitamine leiden tot een verlaging van het hemoglobinegehalte en kan vermoeidheidsklachten geven. Dat is riskant: Hemoglobine is de rode kleurstof in ons bloed en vervoert zuurstof in het bloed van de longen naar alle cellen in ons lichaam.

ADH
De ADH voor vitamine B2 is voor mannen (19-50 jaar) 1,5 mg per dag, voor vrouwen is dit 1,1 mg per dag.

Er zijn geen schadelijke gevolgen bekend bij overmatig gebruik van vitamine B2. Een teveel aan deze vitamine verlaat het lichaam via de urine.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s