Geroosterde noten & zaden

Mijn vriend vroeg al een paar dagen of ik alsjeblieft weer de muesli pot wou vullen met mijn zelfgemaakte geroosterde noten & zaden. Natuurlijk wil ik dit! Ik blijf het toch wel erg leuk vinden dat de dingen die ik maak in de smaak vallen :)

Dus hier mijn 2de pot zelf gemaakte muesli, het is glutenvrij en makkelijk zelf te maken, dit kunnen jullie ook.

ingrediënten
90 gr zonnebloempitten
235 gr hazelnoten
200 gr amandelen
50 gr sesamzaadjes
350 gr havermout (glutenvrij)

3 el kaneel
4 el kokosolie
5 el koudgeslingerde honing

Verwarm de oven voor op 180 graden.

De amandelen, hazelnoten en de zonnebloempitten hak je grof, dit kan met een keukenmachine. De stukken die heel bleven heb ik heel braaf met een schilmesje door midden gesneden (hoeft niet natuurlijk). Ben je hier klaar mee dan doe je alles in een grote kom, ik heb hier zo’n simpel plastic beslagkom voor gebruikt. Ook stop je hierbij de havermout en de sesamzaadjes. Roer alles goed door met een lepel.

Verwarm de kokosolie samen met de honing in een steelpannetje. Als alles vloeibaar is geworden voeg je de kokosolie, kaneel en de honing bij de beslagkom erin en roer je nogmaals net zolang totdat alles goed door elkaar gehusseld is.

IMG_1923

En dan.. Ik heb hier 2 bakplaten voor nodig gehad, een kleine en een grote. Kijk wat je in huis hebt en gebruik dat. Bekleed je bakplaten met bakpapier en doe de cruesli hier in. Zet in de oven en rooster voor ongeveer 20 a 30 minuten. Vergeet niet om de 6 a 8 minuten even te roeren, zo zorg je ervoor dat alles goed geroosterd word. Laat het niet te donker worden, ieder oven is anders dus let goed op. Is de tijd om, zet je bakplaten dan op het aanrecht of fornuis en laat het goed afkoelen voordat je het in je bewaarpot doet.

IMG_1925

Bewaar het liefst in luchtdichte potten dan kan je het zo 2 a 3 weken bewaren.
Als de cruesli afgekoeld is kan je er nog voor kiezen om er bijvoorbeeld gedroogd fruit (of iets anders) bij te voegen.

IMG_1927

Enjoy! :)

Geef een reactie

